g y m n a s i e v a l e t

Jag tror att jag har lyckats bestämma mig för vad jag vill gå på gymnasiet. Troligen blir det då SOS på Olympia, egentligen ville jag och Vera gå tillsammans men eftersom vi inte vill gå samma linje så blir det lite svårt, jag blev typ helt såld på SOS redan första gången jag var där.

För er som inte vet det så står SOS för Skydd och Säkerhet, det är ett samhällsprogram i botten men med kurser som Skydd och Säkerhet, kriminologi osv. Det speciella med programmet egentligen är att man åker ut på en massa övningar, det kan vara t.ex militärövningar. På grund av det så är det ju väldigt mycket friluftsliv som kanske egentligen inte är så mycket jag, men alla kan väl förändras bara man vill. Eftersom övningarna ofta tar mycket tid av skolarbetet blir det ganska mycket plugg och det gäller att planera sitt plugg men det ska nog gå bra.

Jag har många kompisar som går SOS och de trivs jättebra. SOSklasserna brukar ofta vara väldigt tighta i och med att man gör så mycket tillsammans och jag tycker det är viktigt att känna sin klass bra och känna sig trygg, för utan det blir de tre åren man ska gå där ett helvete.

Det ska bli jättekul med en ny klass, lära känna nya människor och på ett sätt börja om från början. Samtidigt kommer det bli jobbigt. Jag har bara en termin kvar på PS, vi som nu är 9:6 kommer inte vara en klass längre och förmodligen kommer vi inte träffas allihopan igen. Det värsta kommer bli att jag inte längre kommer att komma till skolan och träffa Fiona, Fay och Oliwia. Under dessa åren på PS har vi bara blivit tightare för varje dag som går och jag vet inte hur jag ska klara av att lämna dem. Självklart kommer vi att fortsätta hålla kontakten men det kommer ju inte bli alls som innan, vi kommer inte träffas minst fem dagar i veckan och alltid ha kul tillsammans. I sommar ska vi ju till Spanien och det är så himla bra så det finns inte, det bästa avslutet på tre underbara år tillsammans men med en vänskap så stark att jag aldrig kommer släppa dem helt.

Ingen från 9:6 ska välja SOS vad jag har hört, på ett sätt hade det varit lättare att ha med sig iallafall någon som man känner och har gått tillsammans med innan, någon som vet hur man fungerar. Däremot ska Julia gå med mig och vi håller tummarna så hårt vi kan för att få gå i samma klass. Då blir det någon man känner utan och innan iallafall, det är skönt att känna någon. Sen kommer jag ju säkert känna igen många andra, kanske någon från min gamla klass som ska gå där? Eller från gymnastiken eller något? Dessutom känner jag en del 93:or som redan går där och året efter jag har börjat kommer Alice också.

Jag måste bara tillägga också att jag är jätteglad att jag valde att byta från Maria Park till PS när jag började sjuan, jag har utvecklats jättemycket som person och även inom de olika ämnena i skolan genom bytet.

Som andrahandsval ska jag välja Campeon. Det är en friskola som har samhälle med inriktning kommunikation på alla möjliga sätt. Där är det t.ex mycket fokus på att stå och prata inför olika människor samt att lära sig hur man gör för att komma ut och få sagt det man vill ha sagt till olika grupper. Redan innan jag hade besökt skolan kände jag att detta kan vara något för mig. Mina kompisar trodde också att jag skulle passa in perfekt och efter att ha varit där tyckte jag att det verkade väldigt bra, men att jag fastnade lite mer för SOS.

Tredje blir nog Johannes Hedberg. Jag hade verkligen inte tänkt mig att det skulle vara något för mig men när jag kom dit kändes det verkligen bra. Det är en väldigt liten skola, med bara 128 elever men då är det ju så att alla känner alla och det kan vara riktigt skönt, men samtidigt lite tråkigt ibland. Skolstaden har ju flera tusen elever så Olympia blir nog bra för mig som har ett stort behov av att ha mycket människor omkring mig men samtidigt hade jag nog gillat JH.

Alla mina tre val hade jag egentligen velat gå på på sitt eget sätt, skönt att känna så istället för att det hade varit tvärt om. Enda sen jag var liten har jag sagt att jag ska gå på Olympia och nu när det väl är dags att välja känns det också rätt. Nu gäller det bara att hålla betygen uppe och kanske till och med höja dem, jag vill verkligen in på mitt första! Vet inte ens riktigt hur höga intagningspoäng det är men förhoppningsvis inte alltför höga.

Inte för att någon har orkat läsa allt, men det är såhär jag tänker inför gymnasievalet.

Kommentarer
Postat av: Oliwia

jag vet inte riktigt, ja kanske ska söka till sos :) hade varit jättekul att gå med ngn som man känner också så! :):) <33

2010-01-12 @ 16:01:33
URL: http://oliiwiaa.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag är duktig som läste allt. ;) <3

2010-01-12 @ 21:47:28
Postat av: vera

vet du älskling?

jag ska kanske söka till nv! :D tror inte jag sagt det till dig nämligen.

haha, helt oväntat jag vet. men japp ;)

hade dock velat gå med dig. allra helst.<3<3<3

2010-01-12 @ 23:44:43
URL: http://veiras.blogg.se/
Postat av: stephanie :)

känner inte dej men..

haha:)

läste att du skulle in på sos?

då e vi två asså..

jag vet INGEN 94a som ska in just nu.

hehe

dött!

bdb

stephanietamara@bdb :)

2010-01-22 @ 16:37:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0